Basisprincipes van zoekmachine adverteren.

Geplaatst op

Zoekmachine adverteren of SEA, is een van de twee actieterreinen van zoekmachine adverten of zoekmachine marketing, in Spanje algemeen bekend als zoekmachine-advertenties. Het is ook gebruikelijk om het te vinden als Keyword Adverteren of gewoon PPC, van het Engelse Pay per Click, verwijzend naar het gebruikte betalingssysteem. SEA-strategieën zorgen voor advertenties die in zoekresultaten en op bijbehorende pagina’s verschijnen, in tegenstelling tot SEO, dat web optimalisatie nastreeft door middel van content strategieën. Advertenties in zoekmachines bevatten in elk geval gesponsorde links die boven, onder of naast organische resultaten worden weergegeven, en niet alleen op Google. Ook Bing en Yahoo bieden dit soort advertenties aan en in alle gevallen is het een belangrijke, zo niet de grootste bron van inkomsten voor zoekmachines.

Hoe werkt de SEA?

Het werkingsprincipe van zoekmachineadvertenties is vrij eenvoudig. Voordat een advertentie in de meest gebruikte zoekmachines wordt gepubliceerd, worden er trefwoorden gedefinieerd die overeenkomen met de zoektermen die internetgebruikers gebruiken om naar deze of andere pagina’s met een vergelijkbaar thema te gaan en die relevant zijn voor de pagina van de adverteerder. De reeks ontwikkelde trefwoorden wordt gebruikt om de advertentieteksten te creëren en tot slot wordt de prijs bepaald die het bedrijf bereid is te betalen voor elke klik van gebruikers. De advertentie wordt gepubliceerd als het uitgebrachte bod hoger is dan de aanbiedingen van de wedstrijd.

Het meeste werk van een zoekmachine marketing specialist vindt plaats voor en na een campagne. Voorheen was het, naast het instellen van budgetten en het definiëren van de reikwijdte van de campagne, handig om de bestemmingspagina’s, waar ze de betaalde links zullen leiden. Zodra de campagne is gelanceerd, moeten de prestaties ervan worden beoordeeld en, indien nodig, de advertenties of biedingen worden geoptimaliseerd. Voordat een campagne het gewenste resultaat behaalt, zijn vaak meerdere tests nodig om de advertentietekst aan te passen en het aantal zoekwoorden te beperken.

Wanneer is adverteren via zoekmachines winstgevend?

Het succes van een SEA-campagne is onafhankelijk van de grootte van het bedrijf, aangezien de enige maatregelen die de omvang van een zoekmachine marketing campagne bepalen, de regio zijn waar deze wordt toegepast, de verscheidenheid aan producten en het budget dat eraan wordt besteed. Kleine bedrijven worden aangemoedigd om advertenties in te voegen waar ze daadwerkelijk winst kunnen maken.

Daarnaast is het raadzaam om de campagne allereerst te beperken tot de hoofddiensten of producten. SEA heeft een groot zoekmachine marketing potentieel voor zeer gespecialiseerde providers, aangezien de prijs per klik sterk afhankelijk is van de concurrentie voor een zoekwoord. De zogenaamde niche-onderwerpen en long-tail-zoektermen zijn goedkoper en effectiever omdat ze een kleinere gespecialiseerde klantenkring hebben minder concurrentie, maar zeer geïnteresseerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *